Een ander aspect dat van invloed is bij talentontwikkeling is de mindset. Carol Dweck beschrijft dat er twee types mindsets zijn : een ‘’statische mindset’’ en een ‘’ groei mindset’’.
Iemand met een statische mindset gaat ervan uit dat intelligentie een gegeven is. In alle gebeurtenissen zoekt deze persoon een bevestiging van zijn slimheid, karakter of persoonlijkheid. De grootste angst is om fouten te maken. Want dan wordt hij bestempeld als een verliezer. Hierdoor zal een kind met een statische mindset het liefst uitdagingen uit de weg gaan. Hij kan niet goed tegen kritiek en geeft het snel op bij tegenslagen.
Iemand met een groei mindset gaat ervan uit dat je je intelligentie en capaciteiten kunt ontwikkelen. Dit is een kind dat nieuwe dingen uitprobeert en leert van de fouten die hij maakt. Dit kind heeft zin in uitdagingen en ziet tegenslag als een leerproces.
Veel (hoog)begaafde kinderen hebben een statische mindset. Dit is ook niet verwonderlijk; zij zijn snel in hun ontwikkeling, halen hoge cijfers en ontvangen complimenten hiervoor. Ze hebben niet geleerd om door te zetten bij moeilijke opdrachten en worden minder snel uitgedaagd bij projecten. Op die manier voeden ouders en leerkrachten onbewust een statische mindset.
Als deze kinderen echter op een bepaald moment wel moeilijke lesstof tegenkomen of een tegenslag te verwerken krijgen ontstaan er problemen. Ze geven snel op, gaan onderpresteren of ontwikkelen faalangst. De kunst is (en gelukkig is dat mogelijk!) om hen een flexibele mindset, gericht op groei, aan te leren.